Мій профіль | Реєстрація | Вхід Вівторок, 12.12.2017, 04:47

Запорізька загальноосвітня санаторна

 школа-інтернат № 7


Меню сайту

Теоретичне обґрунтування досвіду

Педагогічна Концепція формування

та розвитку творчої особистості учнів

Зміст

1. Мета – формування особистості Творця

2. Гіпотеза

3. Виявлення обдарувань дітей

4. Робота на уроках словесності

5. Робота в позаурочний час

6. Специфіка талановитих дітей

7. Постать вчителя. Модель оновленого ПЕДАГОГІЧНОГО процесу

8. Постать вчителя очима дітей

 

Кредо педагога:

Шукати Істину – в науці ,

Талант і красу – в мистецтві

Гармонію – в природі ,

А в дитині – все це!

Концепція «Усі діти – обдаровані»

Замість прологу

   В усі епохи жила віра в особистість. Щасливі ті держави, у яких ця віра була властива і владі, і суспільству. Наша держава не належить, на жаль, до таких. В ній протягом століть в особистість вірили лише люди, яких прийнято називати інтелектуальною опозицією.

   Для нас, вчителів, надзвичайно важливо знати, кого ми виховуємо: дітей ОБДАРОВАНИХ, не позбавлених ідеалу, чи дітей без віри, без ідеалів, бездарних і байдужих до всього, крім матеріального достатку. Вміння заробити гроші не повинне приводити до примітивізації, до відмови від творчості , самопізнання , читання мудрих і талановитих книг.

   Мета: робота з учнями в контексті Нового Стандарту ґрунтується на компетентнісному підході, котрий поєднує школу з реаліями життя, дає ОСМИСЛЕННЯ особистої позиції людини – творця в сім’ї, суспільстві, людстві. Реалізується «Я – концепція» через Творчість. Своє покликання вихованці можуть визначити через усвідомлення обдарувань, талантів, здібностей, які є в КОЖНОГО. Покликання підтверджується творчими здібностями.

   Внутрішня біографія виливається потім у суспільну, зовнішню. Прийшов час змінити стосунки «вчитель – учень» на «вчитель + учень», коли заміна РОЗДІЛОВОГО знаку «тире» на єднальний «плюс» означає СПІВТВОРЧІСТЬ вчителів, які прагнуть змінити ситуацію в класі, школі, Україні на краще.

   Гіпотеза: передбачається зміна атмосфери в школі, підвищення інтересу до знань, до творчості, до самопізнання. О с о б и с т і с н а школа зобов’язує переглянути сутність виховання. Потрібен ідеал. В основі ідеалу нам бачиться ГАРМОНІЯ. Гармонія в стосунках дитини зі світом, людьми, з самою собою.

Виявлення обдарувань дітей

   Виявити обдарованих дітей можна по-різному: шляхом спостережень на уроках та в позаурочний час, через анкетування, тестування, через діалог. Основні ознаки Обдарованих дітей: чудова пам’ять, котра базується на абстрактному, образному мисленні; великий запас слів, витіювата мова; ці діти люблять важку розумову діяльність і терпіти не можуть, коли їм нав’язують готову відповідь. Шановні колеги, уникайте репродуктивних методів навчання, оберіть форму ПОШУКУ ІСТИНИ (евристичні уроки); обдарованим дітям властиве сильно розвинене почуття справедливості; добре розвинене почуття гумору; як правило, їм легко даються всі види творчості: живопис, поезія, сцена…

 

Інформаційно-педагогічна модель досвіду

І. Знайомтесь – «Елінт»

   Щоб допомогти обдарованим дітям самоутвердитися, я знайшла для них цікаву серйозну справу – клуб старшокласників «Елінт». Повна назва – «Еліта інтелекту». Не дуже скромно, зате гарно. Краса цього неологізму – теж фактор збереження, а не вип’ячування свого «я». Історія доводить, що геніям, обдарованим людям слід триматися разом. Особливо в наш час.

   Члени клубу пройшли через тестування, виведення формули особистості, коли оцінка, дана товаришами, ділиться на самооцінку, і ти бачиш, чи набираєш «1», чи поки що «0». Наш клуб витіснив тезу «особистість сильніша за колектив» такою тезою: «Колектив особистостей – найсильніший колектив».

   Є чотири основні напрямки роботи вчителя в особистісній школі: інтелектуальний, академічний, творчого мислення, художньої діяльності.

   Звичними стали брейн ринги, які демонструють логічне мислення, ерудицію, колективний пошук істини, кмітливість.

   Наукові дослідження принесли шість перемог в МАН. Проводяться літературні вечори.

   Періодично видаються книги, збірки дитячих поезій та малюнків.

   Співавторство, співтворчість вчителів та учнів в процесі створення таких збірників сприяють зміні атмосфери в навчальному закладі, спільна мета об’єднує, здружує, розвиває колектив і особистість. Спробуйте, колеги-філологи, стати редакторами власних книжок. Це неймовірно цікаво!

   Ті, хто не вміє поетизувати чи малювати, знаходять себе в інтелектуальній грі. Вона стимулює навчання: до складу команд не приймають «трієчників». Новорічні фінали проходять, як справжнє свято. Часте проведення гри зняло зайву напруженість, пристрасне бажання перемогти змінилось отриманням вищої насолоди від вдалої відповіді супротивника. Від гри до гри IQ зростає, ускладнюються питання.

ІІ. Робота з обдарованими дітьми на уроках словесності

   Прагматичний розум без розвиненої душі здатний заподіяти шкоду. В історії чимало прикладів «злих геніїв», силою яких руйнувалось, а не творилось. Такі духовні сили як любов, милосердя, віра повинні виховуватися в серцях дітей на уроках словесності, під час написання власних есе, поезій, малюнків до літературних творів і театралізованих уроків.

   Поділяю думку Леонардо да Вінчі: «Живопис – це поезія, яку можна побачити, а поезія – це живопис, який можна почути».

   На кожному уроці треба робити дітей щасливими, помисли – світлими (адже слова «освіта» і «світло» однокорінні). Несемо учням троянди і виноград – красиве і корисне.

   Велику увагу приділяємо розвиткові АСОЦІАЦІЙ, які тренують мислення, збагачують мову. Люди без асоціативного мовлення користуються, за визначенням І.Я.Франка, «верхньою» свідомістю. Ми ж прагнемо в усьому, чим займаємося, досягти глибини. Для прикладу наводжу асоціації до сліз дівчини в українському національному одязі: «А її в усе українське одягли, але ні мови рідної, ні історії України не навчили. От вона і плаче».

   Учні уявляють і малюють дев’ять розділів науки про мову як дев’ять планет Всесвіту, тому що мова – явище космічне, духовне. «Спочатку було Слово, і Слово було БОГ». Мова обдарованих дітей значно багатша за мову їх ровесників. Діти пробують скласти свої тлумачні словники. Звичайно, результат далекий від досягнень В. Даля та Б.Грінченка, але доцільність такої роботи сумнівів не викликає.

   Необмежене поле діяльності для уяви й мислення надає будь-яке нестандартне, творче завдання. Нестандартним повинен бути кожен урок. Це в ідеалі. А розпочати легше з уроків літератури. Цей предмет якнайкраще передбачає співтворчість вчителя й учнів. Пропоную учням скласти поетичний епіграф до уроку. Ось зразки до уроку за поезією Лесі Українки:

Ти була малою горда,

Щоб не плакать, ти сміялась.

Мужня квітка Ломикамінь

Ніжно Лесею назвалась.

   Апріорі всіх дітей можна вважати обдарованими. Просто дар – різний, міра прояву дару – різна. Підтвердженням цього є літетатурні диктанти за динамічним початком, коли фраза починається одинаково, як вчитель скаже, але завершує її кожен учень по-своєму. Такі диктанти проводжу як за конкретними художніми творами, так і за наболілим. Наприклад:

Людина з’являється на світ для того , щоб…

Коли іншим боляче , я…

Зорі – це…

Я люблю…

Сім’я потрібна для…

Між комп’ютером та книгою, прогулянкою, спілкуванням з батьками я обираю…

   Те, що дописують діти , вражає щирістю, глибиною, дає інформацію для роздумів і подальшої роботи. Ось окремі дитячі думки:

   Людина з’являється на світ для любові; щоб творити добро; щоб жити з радістю самій та інших радувати; коли іншим боляче, я плачу; я розділю їх біль; зніму їх біль співчуттям; зорі – це очі Бога; зорі – це діаманти для душі; сім’я – це держава в мініатюрі; сім’я потрібна для життя.

ІІІ. ШТЕМ (шкільний театр мініатюр) – це шарм, талант, емоції в мініатюрах

   Мініатюра як форма виступу дуже зручна: можна змінювати теми, жанри виступу кілька разів за І годину. Так, за один виступ учні та вчителі, об’єднані в ШТЕМ, показують 10-12 мініатюр із шкільного життя, пародіюють трьох-чотирьох естрадних співаків, демонструють півдесятка реклам та антиреклам… В епіцентрі нашої уваги знаходяться УКРАЇНСЬКА МОВА, яку ми ненав’язливо пропагуємо, та ГУМОР, без якого життя неможливе:

ШТЕМ, ШТЕМ, ШТЕМ, ШТЕМ -

Відкриваємо сезон!

ШТЕМ, ШТЕМ, ШТЕМ, ШТЕМ-

Наче казка, наче сон…

І тільки сміх, сміх, сміх

Хай лунає у житті.

Ми подаруємо вам наше серце!

   У сценках – мініатюрах «Аукціон», «Сто слів» долається дистанція між педагогами та вихованцями, які обмінюються ролями, стають рівноправними артистами, разом висміють незнання української мови, лексикон Елочки – «людожерки» у сім’ях, через призму сміху показують іспити в школі. Тепло театру зберігається й на уроках, бо взаєморозуміння стало більше.

   Як правило, до участі в інтелектуальних та творчих конкурсах діти не займали місце лідерів у класі. Їх вважали, особливо дітей-поетів, «білими воронами», «чужаками». Завдяки цим конкурсам переможців впізнають і поавжвють.

   ЩОБ ДОПОМОГТИ ОБДАРОВАНІЙ ДИТИНІ САМОУТВЕРДИТИСЯ, знайдіть для неї цікаву серйозну справу, з результатами якої могли б познайомитися оточуючі.

   Ерудити пройшли через тестування, чаювання, колективне опрацювання всіляких енциклопедій, словників. Спробували сили в шкільному поєдинку «Брейн – ринг». Американські вчені Термен, Рензуллі, Фелдман створили моделі, методи виміру інтелекту. Існує Векслерівська шкала інтелекту, тест Слоссона для вербального самовираження дітей та дорослих, малюнковий та інші тести.

   Нам найбільше імпонує шкала Карне, основні пункти якої такі:

1. Дитина демонструє виключну пам’ять, особливо в наслідуванні та діалозі.

2. Часто діє, побуджуючись злетом фантазії.

3. Використовує жести і міміку в розмові з друзями.

4. Демонструє високий рівень виразності мовлення.

   Життєві спостереження та творчі завдання підтвердили наявність всіх цих показників у багатьох наших вихованців.

   Нас більше цікавить не виявлення, а РОЗВИТОК обдарувань. А це можливо зробити лише через діяльність, не примітивну, одноманітну, а самостійну й ТВОРЧУ діяльність. Лише через творчість можна закріпити й розвинути обдарованість. Нехай діти винаходять, будують, досліджують, шукають, помиляються, шукають знову, танцюють, малюють, знімають фільми – одним словом, рухаються в своєму розвиткові. Необхідно дати стимул на розвиток. Допомогти обдарованим дітям виховати в собі ті якості, без яких перемога неможлива. Перш за все, на наш погляд, це витривалість, терплячість, адже ці діти дуже емоційні й потребують швидкого результату.

   Другою за важливістю рисою, якістю, умовою є внутрішній спокій обдарованої дитини, такої вразливої і часто – беззахисної. Треба вміти перемогти розчарування в собі, в людях, в ідеї. Третьою умовою має стати обов’язкове спілкування з мудрими, по-справжньому талановитими людьми міста, країни, світу.

Календар
«  Грудень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Статистика сайту
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Пошук
До зимових канікул

Copyright internat7zp © 2017
Хостинг від uCoz